Rannoilla alkoi käydä kuhina loma-asuntojen rakentuessa: seutusuunnittelun alkuvuosikymmeninä virkistysalueet nähtiin voimakkaasti lomaan liittyvinä, usein loma-asuntoalueina, eikä niinkään luontopolkuina tai muina luonnonvaraisina alueina. Esimerkiksi Seutusuunnitteluliitto teki 1960-luvulle tultaessa loma-aluetutkimuksen.
Seutukaavaliitossa yritettiin ohjata mökkirakentamista puoleenkymmeneen keskittymään eri puolilla seutukaava-aluetta. Tällaiset kaava-aikeet eivät kuitenkaan saaneet paikallisten kannatusta.
Ruoveden keskusta Suomen kaunein kirkonkylä – Yleisradion kilpailu
Kaavoituksen näkökulmasta:
virkistys
=
loma-asutus
1970-luvulla virkistyksen tarkastelua seutukaavatasolla laajennettiin loma-asutustarkasteluista koskemaan myös esimerkiksi polkupyöräreittejä ja virkistysalueita.
Nähtiin, että virkistysalueita on pyrittävä varaamaan siten, että ne sijaitsevat asutukseen ja muihin toimintoihin nähden eri etäisyyksillä sopivan kokoisina ja tehokkaina yksikköinä.
Huomiota kiinnitettiin myös näiden alueiden saavutettavuuteen niin kevyenliikenteenväylin kuin julkisten yhteyksien avulla.
Seutukaavaliitossa nähtiin tarve eri maankäyttömuotojen kattavammalle yhteensovittamiselle rantojen suunnittelussa. Oli tarpeen ohjata rantojen käyttöä loma-asutukseen muuallekin kuin suurten keskusten tuntumaan.
Tähän tarpeeseen vastaamiseksi seutukaavaliitossa määriteltiin Ranta-alueiden maankäyttö I -selvityksessä rantarakentamislausuntojen antamisen pääperiaatteet. Niihin seutukaavaliitto nojautui antaessaan lausuntoja rantarakentamista koskevista suunnitelmista.
Ensimmäinen vaiheseutukaava oli ensimmäinen kaava, jossa virkistysalueita kuvattiin laajemmassa kontekstissa:
Esille tuotiin yhtäläisyyksiä ja potentiaalia virkistysalueiden sekä suojelualueiden ja elinkeinoelämälle tärkeiden loma- ja maatalousalueiden välillä.
Rantaselvityksen tavoitteena oli tuottaa kunnille rantojen maankäytön suunnitteluun perusaineistoa maakunnallisesta näkökulmasta.
Kolmannen seutukaavan virkistysalueiden suunnittelussa pyrittiin siihen, että asukkailla oli mahdollisuus loma- ja vapaa-ajan viettoon kohtuullisella etäisyydellä, turvallisten yhteyksien päässä ja riittävän laajoilla virkistysalueilla.
Kolmatta seutukaavaa toteuttamaan käynnistettiin retkeily- ja ulkoilureittien yleissuunnittelu, josta ensimmäinen ohjeisto julkaistiin 1999. Siinä tarkasteltiin muun muassa muotiin tulleita luontomatkailua, virkistysliikuntaa kuin moottorikelkkailuakin.
Pirkanmaalla kartoitettiin ensimmäisen kerran koko maassa maakunnan kattavasti ekosysteemipalveluita ja niiden sijoittumista, potentiaalia sekä rahallista arvoa.
Ekosysteemipalvelut ovat luonnon ihmiselle tarjoamia aineellisia ja aineettomia palveluja, joihin elämämme ja hyvinvointimme perustuu. Niitä ovat mm. luonnon virkistyskäyttö, metsäbiomassat, hiilen sidonta, ekosysteemeistä saatava ravinto ja raaka-aineet.
Tarkastelussa mukana olleiden ekosysteemipalveluiden tuottama arvo olisi maakunnassamme noin miljardi euroa, joista suurimman arvon tuottaisivat aines- ja energiapuun hyödyntäminen sekä lähivirkistys ja retkeily. Kuva: Puolukan vuotuinen kokonaistuotantopotentiaali.
Selaa esitystä nuolinäppäimillä tai hiirellä! Klikkaa kuvat suuremmiksi!